Šolski radio skozi časRazstava Šolski radio skozi čas je sestavljena iz dveh delov.
Prvi del razstave je pripravil zasebni zbiralec radijskih sprejemnikov Marjan Fedran iz Zagorja ob Savi. Obiskovalce seznanja s kronološkim razvojem radia v svetu in pri nas.
Med najpomembnejše znanstvenike, pomembne za nastanek in razvoj radia, se uvrščajo Nikola Tesla, Aleksander Stefanovič Popov, Guglielmo Marconi in Lee De Forest. Za očeta slovenskega radia velja Marij Osana. Prvič se je radio oglasil v ZDA leta 1910, zatem v Veliki Britaniji leta 1920, v Franciji in na Danskem leta 1922, leto zatem v Nemčiji. V Sloveniji se je Radio Ljubljana prvič oglasil v soboto, 1. septembra 1928. Prikazan je tehnični razvoj od detektorjev, elektronke do tranzistorskih sprejemnikov.
V vitrinah so po letnici nastanka razstavljeni radijski sprejemniki. Slovenci do leta 1952 niso imeli radijske proizvodnje. Tega leta je Inštitut za elektrozveze izdelal prvi slovenski radio Savica 63. V nekaterih državah so namensko izdelovali radijske sprejemnike za oddajanje le šolskega radia (Avstrija, Nemčija, Madžarska). Predvsem v obdobju od 1931 do 1941 so si redke šole v Sloveniji lahko privoščile lasten radijski aparat, velikokrat ga je v šolo prinesel učitelj.
Drugi del razstave je pripravil Slovenski šolski muzej s pomočjo strokovnih sodelavcev RTV Slovenija. Z ambientalno postavitvijo in fotografijami je ponazorjen radijski studio, v katerem so številni ustvarjalci od režiserjev, scenaristov, igralcev, napovedovalcev in nastopajočih iz raznih šol ter tonskih mojstrov iz leta v leto nastajale poučne oddaje šolskega radia. Oddaje so preko radijskih valov prispele do radijskih sprejemnikov v šole k učencem.
Prikazani so izvirni scenariji in zvočni posnetki posameznih oddaj šolskega radia. Obiskovalec se seznani z nastankom šolskega radia pri nas leta 1931, z razvojem do leta 1989 in vzgojno-izobraževalno vlogo tega novega učnega sredstva v šoli. Šolski radio se je izkazal kot dober učni pripomoček predvsem pri pouku zemljepisa, naravoslovja, materinščine, književnosti, zgodovine in glasbe. V marsikateri razred je prinesel svežino, veselje, nova znanja in izkušnje ter pripomogel k boljši kvaliteti učenja.
Razstava se dotakne tudi sodobnosti, saj na osnovnih in srednjih šolah širom po Sloveniji delujejo šolski radii kot krožki, kjer nadebudni mladi novinarji pod vodstvom mentorjev nabirajo prve izkušnje in ustvarjajo različne oddaje od kratkih poročil in obvestil o dogajanju na šolah, do različne glasbe in tematskih oddaj.
|