ŠOLSKA KRONIKA / SCHOOL CHRONICLE 2022/1 Cena brez DDV: 1.989,01 SIT (8,30 EUR) Stopnja DDV: 8,50% Cena z DDV: 2.158,08 SIT (9,01 EUR)
 | |
IZJAVA O ETIKI OBJAVLJANJA IN ZLORABAH PRI OBJAVLJANJU
PUBLICATION ETHICS AND PUBLICATION MALPRACTICE STATEMENT
UREDNIŠKI ODBOR REVIJE ŠOLSKA KRONIKA / EDITORIAL BOARD OF PUBLICATION SCHOOL CHRONICLE
Šolska kronika / Navodila avtorjem in avtoricam
School Chronicle / Instructions to contributors
____________________________________________________________________________________
Š O L S K A K RO N I K A
REVIJA ZA ZGODOVINO ŠOLSTVA IN VZGOJE
Glasilo Slovenskega šolskega muzeja, Ljubljana
Leto 2022, številka 1
Letnik 31– LV
School Chronicle / Schulchronik Journal of the History of Schooling and Education. Bulletin of the Slovenian School Museum. Ljubljana. Slovenia. Zeitschrift für Schul - und Erziehungsgeschichte. Organ des Slowenischen Schulmuseums. Ljubljana. Slowenien.
________________________________________________________________________________
VSEBINA / CONTENTS / INHALTSVERZEICHNIS
ČLANKI IN PRISPEVKI / ARTICLES AND OTHER CONTRIBUTIONS /
ARTIKEL UND BEITRÄGE
Patricija Čamernik: Zgodovinski razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas ...7–32
Historical development in Slovenia of the idea of educating through art
Die historische Entwicklung der Idee der Erziehung durch Kunst in Slowenien
Petra Kramberger in Irena Samide: Jakob Kelemina (1882–1957), nestor slovenske germanistike ...33–64
Jakob Kelemina (1882–1957), Doyen of Slovenian Germanic studies
Jakob Kelemina (1882–1957), der Doyen der slowenischen Germanistik
Matic Intihar: Slovensko izseljensko šolstvo v Buenos Airesu po drugi svetovni vojni ...65–81
Slovenian Emigrant Education in Buenos Aires after World War II
Slowenische Auswandererbildung in Buenos Aires nach dem Zweiten Weltkrieg
Vilma Brodnik: Spomini nekaterih obsojencev iz Nagodetovega procesa leta 1947 kot vir prve roke za poučevanje o človekovih pravicah pri pouku zgodovine ...82–98
The memories of a number of convicts in the Nagode Trial in 1947 as a firsthand source for examining human rights in history lessons
Die Erinnerungen einiger Verurteilter des Nagode-Prozesses 1947 als Quelle aus erster Hand für die Auseinandersetzung mit Menschenrechten im Geschichtsunterricht
Rok Kastelic: Orientalizem v učnih načrtih za zgodovino od leta 1945 do leta 1991 ...99–124
Orientalism in history curricula from 1945 to 1991
Orientalismus in Geschichtslehrplänen von 1945 bis 1991
Zdravko Kvržić: Šole za poklic medicinske sestre v Ljubljani 1923–2022 ...125–140
Nursing schools in Ljubljana from 1923 to 2022
Krankenpflegeschulen in Ljubljana von 1923 bis 2022
SPOMINI NA ŠOLO /
REMINISCENCES OF SCHOOLING /
ERINNERUNG AND DIE SCHULE
Vasilije Maraš: Ko študent na rajžo gre
Vasilije Maraš na študiju obramboslovja na FSPN v Ljubljani ...141–155
Tatjana Hojan: Spomini na moje delo v Slovenskem šolskem muzeju...156–159
Avtor ji prispevkov Šolske kronike št. 1, 31/LV, 2022 / LIST OF CONTRIBUTORS / AUTOREN ...161
SODELAVCI Šolske kronike št. 1, 31/LV, 2022 / LIST OF CONTRIBUTORS / MITARBEITER ...162
NAVODILA AVTORJEM IN AVTORICAM / INSTRUCTIONS TO CONTRIBUTORS / ANLEITUNGEN FÜR AUTOREN ...163–164
__________________________________________________________________________________
Patricija Čamernik
- Zgodovinski razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas
- Historical development in Slovenia of the idea of educating through art
- Die historische Entwicklung der Idee der Erziehung durch Kunst in Slowenien
Izvleček
Pričujoči tekst predstavi razvoj misli o vzgoji z umetnostjo na osnovi analize člankov iz treh slovenskih pedagoških revij: Popotnik, Pedagoški zbornik in Sodobna pedagogika. Na osnovi osrednjih idej izoblikujemo hipotezo o petih valovih razvoja misli o vzgoji z umetnostjo pri nas in predstavimo njihovo paradigmatsko ozadje. Ob tem navedemo ključne avtorje in njihove teze ter tudi vplive in gibanja iz tujine.
Abstract
This article presents the development of the idea of educating through art on the basis of an analysis of articles from three Slovenian pedagogical journals: Popotnik, Pedagoški zbornik and Sodobna pedagogika. On the basis of the central ideas, a hypothesis is formed about five waves of development of the idea of using art in education, and the paradigmatic background for it is presented. The article mentions the key authors, together with their ideas, as well as foreign influences and movements abroad.
Zusammenfassung
Der Artikel beschreibt, wie sich die Auffassung von Bildung durch Kunst in Slowenien entwickelt hat. Wir präsentieren die Hypothese von fünf Entwicklungswellen sowie Schlüsselideen zur Platzierung von Kunst in der Bildung. Wir verbinden die Ereignisse und Ideen, die diese Wellen charakterisieren, mit pädagogischen Paradigmen. Wir stellen auch die internationalen Trends vor, die die Ereignisse in Slowenien beeinflusst haben, nämlich der Einfluss der Kunst auf das Leben der gesamten Bevölkerung und auch der Kinder und Jugendlichen Ende des 19. Jahrhunderts, die UNESCO-Initiativen zur Einbindung von Kunst in die Schulen von den 1940er Jahren bis heute und ein modernes vertieftes Verständnis der Bedeutung der Kunst für die Entwicklung junger Menschen und damit die Suche nach Wegen, den Kontakt mit ihr zu ermöglichen. Heute ist ein kritischer Ansatz besonders wichtig, der die Gründe für die Einbindung von Kunst in die Schule nicht Religion, Politik oder Ökonomie unterordnet, sondern auch die Bedeutungen des Larpurlartismus anerkennt.
Ključne besede: umetnostna vzgoja, vzgoja z umetnostjo, umetniška izkušnja, zgodovinski razvoj, pedagoške paradigme, slovenske pedagoške revije
Key words: history of art education, educating through art, artistic experience, historical development, pedagogical paradigms, Slovenian pedagogical journals
dr. Irena Samide
dr. Petra Kramberger
- Jakob Kelemina (1882–1957), nestor slovenske germanistike
- Jakob Kelemina (1882–1957), Doyen of Slovenian Germanic studies
- Jakob Kelemina (1882–1957), der Doyen der slowenischen Germanistik
Izvleček
Jakob Kelemina velja za utemeljitelja germanistike in anglistike na Slovenskem. Vse od ustanovitve Univerze v Ljubljani pa do smrti leta 1957 je bil predstojnik Seminarja za germansko filologijo in kasnejšega Oddelka za germanske jezike in književnosti na Filozofski fakulteti, v treh mandatih (1930/31, 1937/38 in 1944/45) pa tudi dekan Filozofske fakultete. Tako ni odločilno zaznamoval le prve faze ljubljanske germanistike, temveč skupaj z Rajkom Nahtigalom (1877–1958), Franom Ramovšem (1890–1952), Francetom Kidričem (1880–1950) in Ivanom Prijateljem (1875–1937) tudi začetke slovenske univerze. S svojimi raziskavami o nemški književnosti srednjega veka si je pridobil mednarodni ugled, raziskoval in objavljal pa je tudi na področju literarne vede, historičnega in sodobnega jezikoslovja, etnografije in folkloristike. Prispevek, ki predstavlja njegovo življenjsko, študijsko, pedagoško in znanstveno-raziskovalno pot, se osredinja zlasti na podrobno predstavitev njegovega študija na Univerzi Karla in Franca v Gradcu ter na strnjen prikaz njegovega pedagoškega udejstvovanja.
Abstract
Jakob Kelemina is considered to have laid the foundations for the Germanic and English studies in Slovenia. From the founding of the University in Ljubljana to his death in 1957 he was the head of the Section for Germanic Philology and the later Department for Germanic Languages and Literature at the Faculty of Arts, and for three mandates (1930/31, 1937/38 and 1944/45) also the dean of the faculty. He not only decisively marked the first phase of Germanic studies in Ljubljana but, together with Rajko Nahtigal (1877–1958), Fran Ramovš (1890–1952), France Kidrič (1880–1950) and Ivan Prijatelj (1875–1937), also the early days of the Slovenian university. His research into German medieval literature gained an international reputation, and he also researched and published literary studies, historical and modern linguistics, ethnography and folklore studies. This article, which presents his life, academic, pedagogical and research activities, focuses particularly on a detailed presentation of his studies at the University of Graz, and on a brief presentation of his pedagogical activities.
Zusammenfassung
Jakob Kelemina (1882–1957) ist als Germanist, Literaturhistoriker und Theoretiker sowie als Ethnologe und Folklorist in die slowenische Kulturgeschichte eingegangen. Von 1919 bis zu seinem Tod 1957 war er Professor für Germanische Philologie an der neu gegründeten Universität Ljubljana, Leiter des Seminars für Germanische Philologie und später des Lehrstuhls für Germanische Sprachen und Literaturen. In dieser Zeit legte er wichtige Grundlagen für die Entwicklung der Germanistik und Anglistik in Slowenien. Der Artikel stellt sein Leben, seinen pädagogischen und wissenschaftlichen Forschungsweg vor. Im Vordergrund steht sein Studium an der Universität Graz in der Zeit von 1904 bis 1908, das explizit philologisch orientiert war, da die meisten von ihm besuchten Vorlesungen und Seminare die Bereiche Germanistik, Anglistik und Klassische Philologie abdeckten. Die im Studium gewonnenen Erkenntnisse und Erfahrungen setzte er in seiner wissenschaftlichen Forschungstätigkeit ein und gab sie in seiner Lehrtätigkeit erfolgreich an Schüler und Studenten weiter.
Ključne besede: Jakob Kelemina, zgodovina germanistike, zgodovina Univerze v Ljubljani, Univerza Karla in Franca v Gradcu
Key words: Jakob Kelemina, history of Germanic studies, history of the University of Ljubljana, University of Graz
Matic Intihar
- Slovensko izseljensko šolstvo v Buenos Airesu po drugi svetovni vojni
- Slovenian Emigrant Education in Buenos Aires after World War II
- Slowenische Auswandererbildung in Buenos Aires nach dem Zweiten Weltkrieg
Izvleček
Primorskim, prekmurskim in beneškoslovenskim izseljencem v Argentini so se po drugi svetovni vojni pridružili novi. Slovenijo je ob koncu druge svetovne vojne zapustilo več kot dvajset tisoč protikomunistično usmerjenih posameznikov in drugih, ki so se bali komunistične partije, ki je v Jugoslaviji po vojni prevzela oblast. Po treh letih življenja v italijanskih in avstrijskih taboriščih so se slovenskih begunci razselili po svetu. Približno šest tisoč jih je sprejela tudi Argentina. Svojčas bogato in raznovrstno delovanje predvojnih izseljencev je v času po drugi svetovni vojni dodobra opešalo. Zaradi ohranjanja slovenskega jezika in značilne identitete skupnosti pa so povojni izseljenci vzpostavili edinstven sistem slovenskih sobotnih šol, ki se je ohranil do danes. Na območju širšega Buenos Airesa delujejo osnovnošolski tečaji, Srednješolski tečaj Marka Bajuka in tečaji ABC po slovensko za špansko govoreče.
Abstract
The past cultural activities of pre-war emigrants have dwindled nowadays. After World War II, Argentina welcomed another group of Slovenians. About 6,000 anti-Communist-oriented Slovenian refugees found a new home in this Latin American country. Larger communities of post-war Slovenian emigrants were formed in Greater Buenos Aires, Mendoza, Bariloche and Tucuman. In order to preserve Slovenian language and distinctive identity of the community, the post-war emigrants have established a unique system of Slovenian Saturday schools. In the area of Great Buenos Aires they organize Slovene elementary school courses, Slovene secondary school course Marko Bajuk, and ABC courses in Slovenian for Spanish speakers.
Ključne besede: Argentina, Buenos Aires, izseljevanje, izseljensko šolstvo, Zedinjena Slovenija
Key words: Argentina, Buenos Aires, emigration, emigrant education, Zedinjena Slovenija
dr. Vilma Brodnik
- Spomini nekaterih obsojencev iz Nagodetovega procesa leta 1947 kot vir prve roke za poučevanje o človekovih pravicah pri pouku zgodovine
- The memories of a number of convicts in the Nagode Trial in 1947 as a first-hand source for examining human rights in history lessons
- Die Erinnerungen einiger Verurteilter des Nagode-Prozesses 1947 als Quelle aus erster Hand für die Auseinandersetzung mit Menschenrechten im Geschichtsunterricht
Izvleček
V prispevku predstavljamo obravnavo revolucionarnega utrjevanja oblasti na Slovenskem po koncu druge svetovne vojne na primeru montiranega sodnega procesa proti Črtomirju Nagodetu in še štirinajstim soobtoženim. Gre za politični sodni proces pod lažnimi obtožbami, v katerem so oblasti obračunale s politično opozicijo, ki med vojno ni sodelovala z okupatorji, je pa želela glede na sporazum Tito – Šubašič obnoviti večstrankarski politični sistem. Pri pouku zgodovine se tematika obravnava v sklopu obvezne teme o Slovencih v 20. stoletju in prevzemu oblasti s strani komunistične partije. Učni načrti priporočajo vključevanje zgodovinskih virov v pouk. Glede na to, da so ohranjeni spomini nekaterih obsojencev ali njihovih družinskih članov, je v prispevku prikazana možnost samostojnega učenja z odlomki iz teh spominov oz. virov prve roke, pri čemer se razvija tudi veščine kritičnega mišljenja in spodbuja spoštovanje človekovih pravic in svoboščin ter ravnanje v skladu z njimi, prav tako pa življenje v pluralni in demokratični družbi.
Abstract
The article talks about the strengthening of the revolutionary authorities in Slovenia after World War Two using the example of a show trial against Črtomir Nagode and fourteen others. This was a political trial involving false accusations, in which the authorities dealt with political opponents who during the war had not collaborated with the occupiers, but wanted to restore the multi-party system on the basis of the Tito-Šubašič Agreement. In history lessons, this theme is dealt with in connection with the wider theme about Slovenians in the 20th century and the seizing of power by the Communist Party. Curricula recommend the inclusion of historical sources in lessons. Considering that the memories of some of the convicts or their family members have been preserved, the article shows the possibility of independent learning using fragments of these memories and first-hand sources, in this way developing critical thinking, encouraging respect for human rights and freedoms, learning how to act in line with them, as well as how to live in a pluralistic and democratic society.
Ključne besede: didaktika zgodovine, pouk zgodovine, spomini – vir prve roke, Nagodetov sodni proces, človekove pravice
Key words: didactics of history, history lessons, memories – first-hand source, Nagode Trial, human rights
Rok Kastelic
- Orientalizem v učnih načrtih za zgodovino od leta 1945 do leta 1991
- Orientalism in history curricula from 1945 to 1991
- Orientalismus in Geschichtslehrplänen von 1945 bis 1991
Izvleček
V članku analiziramo kako so učni načrti za zgodovino v obdobju med letoma 1945 in 1991 prispevali k razraščanju orientalističnega diskurza. Pri tem smiselno zaokrožujemo vsebino mnogih učnih načrtov in raznih drugih drobcev iz dokumentov tistega v vsebinske sklope, ki jih razširimo še z spoznanji iz klasičnega in sodobnega zgodovinopisja. Na dokumente minulega časa gledamo v duhu spoznanj tistega časa, njihovo vsebino pa hkrati ovrednotimo tudi skladno s spoznanji, ki so nam dostopna danes. Tako se analiza in razlaga prepletata in skušata pokazati poti iz orientalističnega diskurza, ki na »Orient« (podzavestno) gleda manjvredno.
Abstract
The article analyses how history curricula between 1945 and 1991 contributed to the spread of orientalist discourse. It divides the content of many curricula and various other fragments from documents from that time into meaningful units that are then further supplemented with findings from classical and modern historiography. Documents from the past are examined in the spirit of the findings of that time, while at the same time their content is evaluated in line with today’s findings. Analysis and explanation are thus interwoven in order to show a way out of the orientalist discourse which (subconsciously) sees “the Orient” as inferior.
Ključne besede: orientalizem, učni načrt, Orient, Said, pouk zgodovine
Key words: orientalism, curriculum, Orient, Said, history teaching
Zdravko Kvržić
- Šole za poklic medicinske sestre v Ljubljani 1923–2022
- Nursing schools in Ljubljana from 1923 to 2022
- Krankenpflegeschulen in Ljubljana von 1923 bis 2022
Izvleček
Šole za poklic medicinske sestre v Ljubljani so se skozi čas ustanavljale za izobraževanje in usposabljanje številnih generacij, ki so se odzvale enemu od najhumanejših poklicev za pomoč zdravim in predvsem ogroženim bolnikom, ki si sami ne bi mogli pomagati pri izvajanju osnovnih življenjskih aktivnosti. Medicinske sestre s svojim strokovnim znanjem in človečnostjo izvajajo zdravstveno nego in druge pomembne strokovne naloge za dobrobit bolnika. Članek pripoveduje o tem, kako se je strokovno razvijalo ter izpopolnjevalo šolanje za poklic medicinske sestre od leta 1923 do leta 2022 v Ljubljani.
Abstract
Over the years, nursing schools in Ljubljana have been established to educate and train the many generations who responded to one of the most humane professions, providing assistance to healthy and in particular vulnerable patients who could not manage on their own. With their expertise and empathy, nurses perform important tasks for the benefit of the patient. The article describes how nursing training developed and improved in Ljubljana from 1923 to 2022.
Ključne besede: medicinska sestra, zdravstvena nega, šole za poklic medicinskih sester v Ljubljani
Key words: nurse, nursing, nursing schools in Ljubljana
Vasilije Maraš
- ''Ko študent na rajžo gre'' Vasilije Maraš na študiju obramboslovja na FSPN v Ljubljani
- “When a student goes wandering” Vasilije Maraš as a student of defence studies at the Faculty of Sociology, Political Studies and Journalism in Ljubljana
Izvleček
Avtor v pretežni meri na osnovi spominskega gradiva in ohranjenega dokumentarnega gradiva iz osebnega arhiva opisuje svoj študij obramboslovja. Leta 1975 se je v petih republikah Jugoslavije uradno začel študij splošne ljudske obrambe in družbena samozaščite (SLO in DS). V Sloveniji se je študij začel na fakulteti za sociologijo, politične vede in novinarstvo (FSPN) v Ljubljani. Študij je bil mešanica civilnih in vojaških predmetov ter predavateljev. Kasneje je študij vse bolj izgubljal vojaški pridih in je z uvedbo obramboslovja postal vse bolj civilni študij. Obramboslovje je študiralo tudi večje število žensk.
Abstract
The author describes, mostly on the basis of memories and preserved documentary material from personal archives, his experience of defence studies. In 1975, in five Yugoslav republics, the study of general defence and social self-defence officially began. In Slovenia, this was at the Faculty of Sociology, Political Studies and Journalism in Ljubljana. The programme was a mixture of civilian and military subjects and lecturers. Later, the programme increasingly lost its military orientation and with the introduction of defence studies increasingly became a civilian study programme. A considerable number of women also studied this subject.
Ključne besede: Vojaško šolstvo, Obramboslovje, Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo (FSPN), Teritorialna obramba, Slovenska vojska
Key words: military education, defence studies, Faculty of Sociology, Political Studies and Journalism (FSPN), Territorial Defence, Slovenian Army
___________________________________________________________________________________
Šolska kronika – revija za zgodovino šolstva in vzgoje. Glasilo Slovenskega šolskega muzeja,
Ljubljana (Slovenija) je slovenska znanstvena in strokovna revija za zgodovino šolstva, pedagogike
in vzgoje, ki jo od leta 1992 samostojno izdaja Slovenski šolski muzej v Ljubljani. Revija ima
začetke v skupnem zborniku šolsko-pedagoških muzejev v Ljubljani, Zagrebu in Beogradu, ki je
začel izhajati leta 1964 kot Zbornik za zgodovino šolstva in prosvete.
School Chronicle – Journal of the History of Schooling and Education. Bulletin of the Slovenian
School Museum. Ljubljana (Slovenia) is a Slovenian scientific and professional publication
concerned with schooling, pedagogy and education. Since 1992 it has been independently
issued by the Slovenian School Museum in Ljubljana. The Miscellany has developed from a joint
publication of the school-pedagogical museums in Ljubljana, Zagreb in Belgrade, which began
to be published in 1964 under the title of A Miscellany of the History of Schooling and Education.
http://www.ssolski-muzej.si/slo/schoolchronicles.php |